AD HOC - Ad hoc struktura: struktura zračnog prostora, volumen ili ruta, čija je uspostava nužna zbog operativnih potreba, a za čiju uspostavu zbog operativnih potreba nije moguće zbog vremenskih ograničenja provesti puni ASM proces na razini 1. Uspostava ad hoc strukture provodi se na ASM razinama 2 i 3 uz poštivanje općih kriterija dizajna i sigurnosti.
AERO. – (Uncontrolled Aerodrome): zračni prostor utvrđenih dimenzija (3 kilometra od rubova uzletno/sletne staze od zemlje do 1000 ft AGL) unutar kojeg letenje RPAS/UAS nije dozvoljeno bez prethodno pribavljenog odobrenja od strane operatora nekontroliranog aerodrome.
ATZ – Zona aerodromskog prometa (Aerodrome traffic zone): zračni prostor određenih dimenzija utvrđen oko aerodroma radi zaštite aerodromskog prometa.
CBA - Cross-Border Area: privremeno rezervirano područje uspostavljeno iznad međunarodnih granica za specifične operativne zahtjeve.
CTR – Kontrolirana zona (Control Zone): kontrolirani zračni prostor koji se prostire od zemljine površine do određene gornje granice.
D - Opasno područje (Danger Area – D): utvrđeni volumen zračnog prostora unutar kojeg se, ovisno o slučaju, u određenom vremenu mogu odvijati aktivnosti opasne za letenje zrakoplova. U kontekstu FUA Koncepta, neka od opasnih područja su predmet upravljanja i dodjele na ASM razini 2, uspostavljena su na ASM razini 1 kao AMC upravljiva područja i kao takva su objavljena u AIP-u;
a) D-AMC upravljivo područje (Danger Area AMC manageable - D-AMA): utvrđeni volumen zračnog prostora koji se privremeno izdvaja iz kontroliranog zračnog prostora i unutar kojeg vrijede pravila propisana za vizualno letenje u nekontroliranom zračnom prostoru („G klasa prostora“).
b) Zahtjevi za potrebnu opremu su isti kao i za korištenje nekontroliranog zračnog prostora (G-klasa zračnog prostora).
c) Operativni zahtjev za korisnika zračnog prostora jest registrirati se na AMC Portalu (ENR 1.9.2.6.1) i slijediti pravila i procedure kao što je navedeno u Pravilima i postupcima objavljenim na AMC Portalu.
MIL. CORR. - Vojni koridor brišućeg letenja (Military Corridor): zračni prostor utvrđenih dimenzija iznad teritorija ili teritorijalnih voda države namijenjen za vojno brišuće letenje unutar kojeg je tijekom njegove aktivacije zabranjeno letenje drugih zrakoplova.
P – Zabranjeno područje (Prohibited Area): zračni prostor smješten iznad kopnenih područja ili teritorijalnih voda Republike Hrvatske unutar kojeg je letenje zrakoplova zabranjeno.
R – Uvjetno zabranjeno područje (Restricted Area): zračni prostor koji je smješten iznad kopnenih područja ili teritorijalnih voda Republike Hrvatske unutar kojeg je letenje zrakoplova ograničeno u skladu s unaprijed utvrđenim uvjetima. U kontekstu FUA koncepta, neka od uvjetno zabranjenih područja su predmet upravljanja i dodjele na ASM razini 2, a uspostavljena su na ASM razini 1 kao »AMC – upravljiva područja« i kao takva su objavljena u AIP-u
TRA - Privremeno rezervirano područje (Temporary Reserved Area): zračni prostor utvrđenih dimenzija koji je pod nadležnošću korisnika kojeg ovlasti Nacionalno povjerenstvo za upravljanje zračnim prostorom i koji je privremeno rezerviran za specifičnu uporabu od strane određenog subjekta ili korisnika i kroz koji se može dopustiti prolazak ostalom zračnom prometu, pod uvjetima iz odobrenja kontrole zračnog prometa (ATC clearance);
a) Zahtjev za potrebnu opremu je dvosmjerna radio komunikacija i transponder.
b) Operativni zahtjev za korisnika zračnog prostora jest podnijeti plan leta u skladu s važećim propisom, registrirati se na AMC Portalu i slijediti pravila i procedure kao što je navedeno u Pravilima i postupcima objavljenima na AMC Portalu.
TSA - Privremeno izdvojeno područje (Temporary Segregated Area): zračni prostor utvrđenih dimenzija koji je pod nadležnošću korisnika kojeg ovlasti Nacionalno povjerenstvo za upravljanje zračnim prostorom i koji se privremeno izdvaja za ekskluzivnu uporabu od strane određenog subjekta ili korisnika i kroz koji drugom zračnom prometu neće biti dopušten prolaz;
a) Nema zahtjeva za potrebnom opremom.
b) Operativni zahtjev za korisnika zračnog prostora jest podnijeti plan leta u skladu s važećim propisom, registrirati se na AMC Portalu i slijediti pravila i procedure kao što je navedeno u Pravilima i postupcima objavljenima na AMC Portalu.
URG – Uvjetno zabranjeno područje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima (UAS Restricted Geographical Zone: dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo koje predstavlja uvjetnu zabranu za operacije bespilotnim zrakoplovima, a koja se ne odnosi na ostale zrakoplove i zrakoplovne aktivnosti. Odobrenje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima u ovom području može se iznimno izdati u skladu s propisanim ASM postupcima. U kontekstu FUA koncepta URG područja uspostavljaju se kroz propisani ASM postupak, a ovisno o prirodi zahtjeva, mogu biti uspostavljena privremeno ili trajno na odgovarajućoj ASM razini.
ULG – Ograničeno područje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima (UAS Limited Geographical Zone): dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo u kojem su operacije bespilotnih zrakoplova ograničene u ovisnosti o karakteristikama bespilotnog zrakoplova, vrsti operacija koje se smiju izvoditi i/ili sami postupak odobrenja izvođenja letačkih operacija. Unutar ovog područja odobrenje za izvođenje letačkih operacija može se izdati u skladu s propisanim ASM postupcima. U kontekstu FUA koncepta ULG područja uspostavljaju se kroz propisani ASM postupak, a ovisno o prirodi zahtjeva, mogu biti uspostavljena privremeno ili trajno na odgovarajućoj ASM razini.
UAG – Odobreno područje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima (UAS Approved Geographical Zone): dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo unutar kojeg je moguće provoditi operacije bespilotnim zrakoplovima po skraćenom postupku odobrenja letačkih operacija. Unutar ovog područja odobrenje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima može se izdati automatiziranim postupkom od strane nadležnog tijela ili pružatelja usluga.
UTR – Privremeno rezervirano područje za izvođenje operacija bespilotnim zrakoplovima (UAS Temporary Reserved Area: zračni prostor utvrđenih dimenzija koji je privremeno rezerviran isključivo za letenje bespilotnih zrakoplova. Kroz UTR područje nije dozvoljen prolazak drugih zrakoplova s posadom i kao takvo ga piloti moraju izbjegavati. Pružatelj ASM usluge u svakom trenutku može zabraniti ulazak drugih bespilotnih zrakoplova u UTR područje.
AMC uspostavom strukture po AD HOC postupku mora na način koji smatra najprimjerenijim ovisno o situaciji u zračnom prostoru ograničiti ili zabraniti letenje i provedbu aktivnosti u određenom volumenu zračnog prostora svima osim ovlaštenim korisnicima u sljedećim slučajevima:
1. na pisani zahtjev nadležnih tijela državne uprave ako je to neophodno za sigurnost obavljanja zračnog prometa i provedbe aktivnosti drugih korisnika zračnog prostora, zbog obrambenih potreba Republike Hrvatske, vojnih i policijskih operativnih zadaća, operacija potrage i spašavanja, gašenja požara, zaštite državnih institucija, kritične infrastrukture i važnih osoba, zaštita od emisije opasnih i/ili štetnih tvari, plinova i pojava, nadzora i zaštite granice Republike Hrvatske te obilježavanja državnih obljetnica, mimohoda i priredbi u organizaciji tijela državne uprave
2. zbog realnih operativnih zahtjeva na razdoblje ne duže od 48 sati ako je to neophodno za sigurnost obavljanja zračnog prometa i provedbe aktivnosti drugih korisnika zračnog prostora, zbog obrambenih potreba Republike Hrvatske, vojnih i policijskih operativnih zadaća, operacija potrage i spašavanja, gašenja požara, zaštite državnih institucija, kritične infrastrukture i važnih osoba, zaštita od emisije opasnih i/ili štetnih tvari, plinova i pojava, nadzora i zaštite granice Republike Hrvatske te obilježavanja državnih obljetnica, mimohoda i priredbi u organizaciji tijela državne uprave.
Na zahtjev Jedinice za upravljanje zračnim prostorom, a u svrhu informiranja svih korisnika zračnog prostora, pružatelj usluga u zračnom prometu je dužan objaviti relevantne informacije na način uobičajen u zračnom prometu.
Uzimajući u obzir nacionalne interese Republike Hrvatske i potrebe korisnika propisana je sljedeća lista prioriteta za planske aktivnosti koje zahtijevaju rezervacije dijelova zračnog prostora:
1. nadzor i zaštita državne granice te isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske u Jadranskom moru (IGP)
2. nadzor iz zraka u domeni policijskih i carinskih zadaća
3. zaštita državnih institucija, kritične infrastrukture i važnih osoba
4. osiguranje područja prirodne ili tehnološke nepogode i/ili katastrofe
5. obilježavanje državnih obljetnica, mimohoda i priredbi u organizaciji tijela državne uprave
6. međunarodne vojne vježbe i međunarodne vježbe drugih tijela državne uprave
7. nacionalne vojne vježbe i nacionalne vježbe drugih tijela državne uprave
8. međunarodne zrakoplovne priredbe
9. međunarodna prvenstva u zrakoplovnim aktivnostima
10. nacionalna prvenstva u zrakoplovnim aktivnostima
11. vojni probni letovi
12. aktivnosti od javnog interesa (npr. radovi iz zraka) koje se provode na zahtjev nadležnog tijela državne uprave
13. vojno i policijsko osposobljavanje
14. osposobljavanje na zahtjev drugih državnih tijela
15. civilni letovi u svrhu osposobljavanja
16. aktivnosti vezane uz radove iz zraka komercijalne prirode zrakoplova s posadom
17. aktivnosti vezane uz radove iz zraka komercijalne prirode za zrakoplove bez posade
18. sportske i rekreacijske aktivnosti zrakoplova s posadom i padobranski skokovi
19. sportske i rekreacijske aktivnosti zrakoplova bez posade
20. puštanje i ispaljivanje predmeta u atmosferu (npr. slobodni baloni bez posade, dječji baloni, lampioni, vatromet, svjetlosni efekti…)
21. aktivnosti eksperimentalne naravi u svrhu edukacije
Ako se zaprimi više zahtjeva različitih korisnika za dodjelu istog zračnog prostora u istom vremenu za provedbu aktivnosti koje su istog ranga po pravilima prioriteta, prioritet za dodjelu ima zahtjev koji je prije zaprimljen. Alternativno, dva ili više korisnika mogu se dogovoriti za zajednički rad u istom zračnom prostoru u isto vrijeme uz jasno određivanje korisnika odgovornog za dodijeljeni zračni prostor.
U slučaju nastanka nepredviđenih okolnosti AMC može donijeti odluku o prekidu aktivnosti u rezerviranom zračnom prostoru za sljedeće slučajeve:
a. objave leta u nuždi (emergency)
b. letove hrvatskih vojnih zrakoplova u svrhu zaštite suvereniteta Republike Hrvatske (STS/PROTECTED)
c. letove u svrhu potrage i spašavanja te u humanitarne svrhe (STS/SAR/HUM)
d. letove kojima se prevoze oboljele ili ozlijeđene osobe kojima je potrebna hitna medicinska pomoć, uključujući letove u svrhu pružanja hitne medicinske pomoći oboljelim ili ozlijeđenim osobama, kao i letove kojima se prevoze transplantati, krv i lijekovi uključujući letove koji se obavljaju kako bi se u mjestu odredišta zrakoplova ukrcali pacijenti, lijekovi, transplantati ili krv (STS/HOSP)
e. letove kojima se prevoze poglavari država (STS/HEAD) i letove kojima se prevoze predsjednici vlada i drugi državni dužnosnici koji imaju utvrđen takav povlašteni status (STS/STATE)
f. vježbovne letove hrvatskih vojnih zrakoplova u svrhu presretanja
g. osiguranje područja prirodne ili tehnološke nepogode i/ili katastrofe
h. provedbu žurnih policijskih i carinskih operativnih zadaća.
Za tu svrhu svi korisnici zračnog prostora koji provode rezervacije struktura u zračnom prostoru moraju Jedinici za upravljanje zračnim prostorom dostaviti kontakt-podatke odgovorne osobe / voditelja aktivnosti koji je dužan biti dostupan na sredstvu veze (mobilni ili fiksni telefon) Jedinici za upravljanje zračnim prostorom cijelo vrijeme tijekom trajanja aktivnosti.
Promatrački letovi temeljem međunarodnih sporazuma koji obvezuju Republiku Hrvatsku imaju prioritet u skladu s potpisanim sporazumom.
Popis operatora aerodroma možete pronaći putem ove poveznice.
Struktura uspostavljena po ad hoc postupku je svaka privremena struktura zračnog prostora odnosno volumen ili ruta uspostavljena po skraćenom ASM postupku, čija je uspostava nužna zbog operativnih potreba, a za čiju uspostavu nije moguće provesti puni ASM proces na razini 1 zbog prirode operativnih potreba ili vremenskih ograničenja. Proces uspostave ovakve strukture se provodi na ASM razinama 2 i 3 uz poštivanje općih kriterija dizajna i sigurnosti uz određivanje vrste te tipa same strukture.
ASM sustav za objavu informacija je javno dostupni informatički sustav kojim pružatelj ASM usluga objavljuje informacije korisnicima o ograničenjima i zabranama u zračnom prostoru.
Zemljopisno područje za bespilotne zrakoplove je zemljopisno područje koje je utvrdilo nadležno tijelo kako bi se olakšale, ograničile ili zabranile operacije bespilotnih zrakoplova i time uzeli u obzir rizici koji se odnose na sigurnost, privatnost, zaštitu osobnih podataka, zaštitu ili okoliš, a proizlaze iz tih operacija. Kako bi se omogućilo i olakšalo informiranje korisnika zračnog prostora o statusu zemljopisnog područja za bespilotne zrakoplove, uvode se sljedeće strukture zračnog prostora – URG, ULG i UAG.
URG područje je dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo koje predstavlja uvjetnu zabranu za operacije bespilotnim zrakoplovima, a koja se ne odnosi na ostale zrakoplove i zrakoplovne aktivnosti. Odobrenje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima u ovom području može se iznimno izdati u skladu s propisanim ASM postupcima. U kontekstu FUA koncepta URG područja uspostavljaju se kroz propisani ASM postupak, a ovisno o prirodi zahtjeva, mogu biti uspostavljena privremeno ili trajno na odgovarajućoj ASM razini.
ULG područje je dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo u kojem su operacije bespilotnih zrakoplova ograničene u ovisnosti o karakteristikama bespilotnog zrakoplova, vrsti operacija koje se smiju izvoditi i/ili sami postupak odobrenja izvođenja letačkih operacija. Unutar ovog područja odobrenje za izvođenje letačkih operacija može se izdati u skladu s propisanim ASM postupcima. U kontekstu FUA koncepta ULG područja uspostavljaju se kroz propisani ASM postupak, a ovisno o prirodi zahtjeva, mogu biti uspostavljena privremeno ili trajno na odgovarajućoj ASM razini.
UAG područje je dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo unutar kojeg je moguće provoditi operacije bespilotnim zrakoplovima po skraćenom postupku odobrenja letačkih operacija. Unutar ovog područja odobrenje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima može se izdati automatiziranim postupkom od strane nadležnog tijela ili pružatelja usluga.
UTR područje je zračni prostor utvrđenih dimenzija koji je privremeno rezerviran isključivo za letenje bespilotnih zrakoplova. Kroz UTR područje nije dozvoljen prolazak drugih zrakoplova s posadom i kao takvo ga piloti moraju izbjegavati. Pružatelj ASM usluge u svakom trenutku može zabraniti ulazak drugih bespilotnih zrakoplova u UTR područje.
Pružatelj U-space usluge je pružatelj koji ima funkciju pružanja U-space usluge u smislu Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2021/664 od 22. travnja 2021. o regulatornom okviru za U-space.
Pružatelj zajedničke usluge informiranja je pružatelj koji ima funkciju pružanja zajedničke usluge informiranja u smislu Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2021/664 od 22. travnja 2021. o regulatornom okviru za U-space.
Sustav bespilotnog zrakoplova su sustavi bespilotnih zrakoplova u smislu Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2019/947 od 24. svibnja 2019. Pojam bespilotni zrakoplov podrazumijeva sve bespilotne zrakoplove koji se ne smatraju igračkama u smislu Direktive 2009/48/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o sigurnosti igračaka.
Sustav zajedničke usluge informiranja je javno dostupni informatički sustav za objavu statičkih i dinamičkih podataka propisanih za potrebe zajedničke usluge informiranja (CIS).
U-space zračni prostor je zemljopisno područje uspostavljeno za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima u kojem su operacije dopuštene samo uz potporu U-space usluge.
Zajednička usluga informiranja znači usluga koja se sastoji od širenja statičkih i dinamičkih podataka kako bi se omogućilo pružanje U-space usluga za upravljanje prometom bespilotnih zrakoplova.